Du er klar til at tage springet og oprette en hjemmeside til din virksomhed. Men du har også hørt om webshops. Hvad er de? Hvordan fungerer de? Har du brug for en? I dette blogindlæg undersøger vi svarene på disse spørgsmål og giver dig nogle tips til, hvordan du kommer i gang med både et websted og en webshop.
Hvad er et websted?
En hjemmeside er i bund og grund en online repræsentation af din virksomhed. Den kan indeholde grundlæggende oplysninger som f.eks. en Om-side, kontaktoplysninger og en liste over de tjenester eller produkter, der tilbydes. Den bør også have visuelle elementer af høj kvalitet, der er med til at fange essensen af dit brand. Et godt webstedsdesign skal være let at navigere, æstetisk tiltalende og give værdifuldt indhold, der engagerer brugerne og opfordrer dem til at udforske yderligere.
Hvad er en webbutik?
En webshop er en udvidelse af dit websted, der giver dig mulighed for at sælge produkter eller tjenester direkte fra webstedet. I modsætning til traditionelle detailbutikker, hvor kunderne kommer ind for at gennemse produkterne, kan kunderne købe varer på din webshop uden at forlade deres hjem (eller kontor). Det betyder, at du kan nå ud til flere mennesker med mindre indsats, samtidig med at du giver potentielle kunder en nemmere måde at købe det, de har brug for. Din webshop bør have alle de nødvendige funktioner såsom betalingsværktøjer, produktbeskrivelser, kundeanmeldelser osv., så det er vigtigt at undersøge forskellige platforme, før du beslutter dig for en til dine behov. Se mere hos onad.dk.
Valg mellem et websted og en webshop
Nu hvor du forstår forskellen mellem hjemmesider og webshops, er det tid til at beslutte, hvilken af dem der er den rigtige for dig. Hvis du lige er begyndt eller ikke har meget erfaring med e-handelssider, så er det måske bedre for dig at fokusere udelukkende på at oprette et websted først. Når dit websted har været etableret i et stykke tid, vil tilføjelse af en webshop være det næste logiske skridt, hvis det ønskes. På den anden side, hvis du allerede har masser af erfaring med e-handelsplatforme, er det måske ikke nogen dårlig idé at investere i begge dele – især hvis der er produkter eller tjenester, som er bedre egnet til direkte salg end til traditionel detailhandel. Beslutningen er i sidste ende et spørgsmål om, hvad der giver mening for dine forretningsmål; uanset hvilken løsning du vælger, skal du sørge for, at dit websted afspejler, hvem du er som virksomhed!